Anasoft litera

Cena za pôvodnú slovenskú prózu

zverejnené: 14.05.2013

Od magična k sebairónii

 

 

Prvý večer Anasoft litera festu sa stretli na pódiu kultúrneho priestoru A4 Maroš Krajňak a Ondrej Štefánik. Ani jeden z nich by sa (zatiaľ) nenazval spisovateľom, iba skromnejšie autorom. Vo všetkom ostatnom sa líšili.


 

Maroš Krajňak je v tomto ročníku ceny Anasoft litera nominovaný už druhýkrát, po magickom putovaní východnými Karpatmi a časom v novele Carpathia zaujal porotu aj druhou knihou, ešte nepreniknuteľnejšou Entropiou. Literárny vedec Radoslav Passia, ktorý sa na pódiu s Marošom Krajňakom rozprával, to zdôvodňuje tým, že objavil pre slovenskú literatúru oblasť východných Karpát, o ktorej síce píšu poľskí, rumunskí alebo ukrajinskí autori, ale u nás chýbala. Rušnú históriu severovýchodného Slovenska nestvárnil jednoduchým prepisom, ale imaginatívnou formou, v ktorej sa prelínajú jeho vlastné zážitky s cestovaním v čase a magickými, symbolickými javmi. Krajňak sa cíti s touto oblasťou spätý, aj keď už okolo dvadsať rokov žije v Bratislave, sporadicky sa tam vracia osobne a naďalej sa tu chce vracať vo svojej tvorbe.

 

Krajňakova próza sa nečíta ľahko, scény, ktoré v Entropii vidíte, sú, mierne povedané, znepokojujúce. Takýto charakter mali aj dve ukážky z knihy, ktoré predniesol herec Přemek Boublík. Maroš Krajňak hovorí, že chcel v tejto knihe zobraziť zlo, nezničiteľné, stále znova sa objavujúce v rôznych formách v každej ďalšej generácii. Ťaživé posolstvo podľa vlastných slov zavŕšil „sci-fi happyendom“.  

 

Kolegovia Maroša Krajňaka vraj súťažili v tom, kto sa ďalej dočíta v Carpathii. V prípade Ondreja Štefánika a jeho románu Bezprsté mesto ide o omnoho prístupnejšiu a zábavnejšiu prózu. Aj keď aj tu môže nepripravený čitateľ zažiť nemilé prekvapenie, keď zistí, že nečíta detektívku v pravom slova zmysle. Kniha s detektívnou zápletkou je inšpirovaná ľuďmi z autorovho okolia a je predovšetkým o nich, dnešných tridsiatnikoch, a Bratislave.

 

Odkedy vyšli na pódium Ondrej Štefánik a Tomáš Hudák, atmosféra v „Áštvorke“ sa značne odľahčila. Autor uštipačné narážky a otázky Tomáša Hudáka bez problémov odrážal zmyslom pre sebairóniu. Román vraj konzultoval „s človekom z vrážd“, aby zistil, „ako vznikajú mŕtvoly“, a aj keď sa to odbornému konzultantovi „nechcelo čítať“, nakoniec uznal, že to má autor „dobre nastavené“. Protagonista jeho románu pátra po vrahovi, aby dokázal svoju nevinu, alebo, ako si do vlastného reklamného sloganu napísal autor-copywriter, aby sa sám nestratil. Ak Edo vraha nenájde, ako trest mu hrozí, že „uviazne vo večnosti smädný a nevysratý“. Pokiaľ ste sa v túto chvíľu pousmiali, zrejme bude práve Bezprsté mesto vaším favoritom zo shortlistu Anasoft litera 2013. 

 

Lenka Kunová

foto: Michal Burza

pošli na vybrali.sme.sk